Побутує думка, що страх перед стоматологами передається генетично. Однак професіонали впевнені в тому, що страх передається саме від батьків дитині вже після народження. Зв’язок між мамою і дитиною існує особливо яскраво саме в ранньому дитинстві. Діти дуже тонко відчувають настрій людей, які їх оточують, а мами й тата — особливо. Тому якщо той, хто супроводжує дитину, сам боїться, не довіряє чи насторожено ставиться до стоматолога — не варто очікувати адекватної і хорошої поведінки від вашого малюка.
Головне завдання для рідних і близьких — не насторожувати дитину своїми нав’язливими, неаргументованими страхами, а проінформувати перед візитом до стоматолога про те, що лікар — це просто новий друг, це нове приємне знайомство, яке обов’язково закінчиться сюрпризом. Дозвольте дитині набути власного позитивного досвіду спілкування зі стоматологом, а не нав’язуйте, можливо, свій дитячий негативний досвід.
ЩО КАТЕГОРИЧНО НЕ МОЖНА ГОВОРИТИ ДИТИНІ,
ГОТУЮЧИ ЇЇ ДО ПЕРШОГО ВІЗИТУ ДО СТОМАТОЛОГА:
- «Ти головне не бійся лікаря, він не страшний і не зробить тобі боляче»
Усі ці слова — попередження про небезпеку! Ну скажіть, звідки дитина може знати, що потрібно боятися цього невідомого лікаря чи ні, страшно це чи ні? Дозвольте дитині сформувати свою власну об’єктивну думку, а не формуйте самі і не давайте іншим формувати хибне відчуття, що «Це страшно». Ваше необережне висловлювання навіть побіжно про ваше негативне ставлення до відвідування стоматологічного кабінету буде однозначно сприйняте вашою дитиною. І тільки ви фактично будете причиною страху вашої дитини. - «Лікар тебе тільки подивиться очима, а чіпати не буде»
Ви обманюєте дитину. На яку довіру потім через багато років ви розраховуєте? Лікар і рот попросить ширше відкрити, і обов’язково «чіпатиме» усі-усі зубки! У такому випадку дії лікаря суперечать вашим словам, і дитина впевнена, що її обдурив саме лікар, який «обіцяв мамі тільки подивитися». - «У лікаря такі гарні інструменти, як у тата в комірчині»
Знову обман і негативні асоціації. Перші асоціації з татовими інструментами — молоток, пилка, сокира. Тому, щоб дитину не лякала невідомість, по можливості покажіть картинки, наприклад, в Інтернеті, інструментів, поясніть, які маніпуляції буде робити лікар і якими інструментами. Чим більше інформації дитина отримає до відвідування стоматологічного кабінету, тим менше невідомого її там чекатиме. Ясність новизни — запорука спокою та адекватності. - «Лікар буде виганяти черв’ячків із зубика…»
У більшості стоматологічних кабінетів подібні казки просто підривають не сформовану дитячу психіку. Ви тільки уявіть, що може намалювати безмежна фантазія вашої маленької дитини. Які страхи й фобії ця непрофесійна «казка» розвинe у вашої дитини. Спочатку уточніть у лікаря про методи підходу або прямо запитайте, яку казку розповідають дитині про карієс.
АЛГОРИТМ ПОВЕДІНКИ БАТЬКІВ,
ЯКІ ПЛАНУЮТЬ ВІДВІДУВАННЯ СТОМАТОЛОГА З ДИТИНОЮ
Покроковий опис обов’язкових підготовчих маніпуляцій, які потрібно провести з дитиною вдома до відвідування стоматолога.
У дошкільному віці дитина навряд чи може самостійно сформулювати мету візиту до стоматолога. У такій ситуації від поведінки батьків залежить успіх і першого, і наступних відвідувань стоматолога. Поради, дослухавшись до яких, зроблять лікаря другом, а візит до стоматологічного кабінету — бажаним святом.
1 КРОК.
За кілька днів до візиту до лікаря розкажіть, що вас запросили у гості до доброго Лікаря (якщо ви знаєте ім’я лікаря — одразу озвучуйте конкретне ім’я, напр.: Лікар Вікторія). Розкажіть, що у гості до цього лікаря ходять усі дітки, які дорослішають і у яких з’являються зубки. Лікар Вікторія найкраще розповість, як правильно чистити зубки. Акцентуйте увагу, що ви йдете саме у гості.
2 КРОК.
Перед першим відвідуванням обов’язково поясніть, що саме робитиме стоматолог — покроково відтворивши всі класичні маніпуляції у домашній обстановці:
«Лікар Вікторія одягне чарівно-медичні рукавички і попросить тебе широко відкрити ротик, щоб світло ліхтарика змогло показати всі найпотаємніші місця твого ротика». Покажіть дитині, як це треба зробити власним прикладом, попередньо озброївши малюка ліхтариком. Пограйте з дитиною у гру «Хто довше може бути з відкритим ротом» (дитина обов’язково повинна перемогти у цій грі).
«Лікар Вікторія має перевірити «чи добре ми чистимо зубки вдома і чи вичищаємо всі залишки їжі», для цього вона візьме спеціальну чарівну паличку і перевірить зубки». Візьміть паличку від морозива або просто чистим пальчиком проведіть (постукайте) по зубках, по жувальних поверхнях, обов’язково проведіть по щічних, язикових поверхнях.
«А потім Лікар Вікторія провітрить тобі зубки вітерцем і помиє зубки дощиком». Для імітації вітерця візьміть просту гумову «грушу» і, попередивши дитину, щоб вона не сміялася, бо буває дуже лоскотно (налаштувавши ще раз позитивно), подуйте на зубки. Взявши шприц без голки, «полийте дощиком» на зубки.
«Після того як ти подружишся з чарівним кріслом Зубної Феї, Лікар Вікторія обов’язково погодиться тебе покатати, як на гойдалках». Обов’язково розкажіть, що крісло піднімається й опускається, щоб під час візиту дитина була готова до трансформацій крісла і не злякалася.
Якщо ваш перший візит не профілактичний, а вимушений, то обов’язково у формі казки розкажіть дитині, що таке карієс і чому у неї болить зубчик.
«У царстві–державі дружно жили білі та красиві зубки, як у тебе малюк. Але одного разу на них напав злий Карієс зі своїм військом – хитрими бактеріями і мікробами (запропонуйте намалювати малюкові маленьких мікробів). Але не всі зубки змогли перемогти його. Один зубчик як міг з усіх своїх сил боровся з підступним ворогом і його військом, але не зміг сам перемогти і тому зубчик почав плакати, боліти і кликати на допомогу. Він звернувся до доброї Лікарки Вікторії, яка перемогла карієс, навіть незважаючи на те, що Карієс кусався і намагався боротися. Лікарка Вікторія пояснила, що треба робити для того, щоб більше ніколи у наше чарівне білосніжне царство не приходив злий ворог Карієс. Саме тому ми регулярно будемо ходити у гості до Лікарки Вікторії, щоб вона своїм чарівним пильним оком перевіряла, а чи не заховався десь злий ворог Карієс».
Вищеописані маніпуляції дитина повинна провести і з вами, і з іграшками, і з усіма членами сім’ї у ігровій формі. Також попросіть малюка розповісти комусь із дорослих, чому його зубчик просить допомоги. Нехай він сам переказує казку про злого Карієса на свій лад. Головне, щоб він зрозумів, що там, куди він збирається найближчими днями, йому допоможуть, там його нові друзі. Щиро підгравайте вашій дитині. Малюк повинен звикнути до думки про те, що нові маніпуляції — це просто щось нове, але обов’язково позитивне у його житті. І тепер після вашої розповіді він уже так багато знає про те, що він побачить у Лікаря.
3 КРОК.
Особистий приклад… Обов’язково розкажіть (придумайте) про ваш перший, обов’язково позитивний візит до лікаря, назвіть реальне ім’я свого першого стоматолога (придумайте, якщо не пам’ятаєте). Поділіться своїми радісними враженнями. Підкресліть, що вперше ви попросили, щоб батьки були з вами у кабінеті. А потім ви подружилися, і вам так подобалося, що ви відмовлялися йти з стоматологічного кабінету.
Все, що ви говорите своїй дитині, повинно викликати тільки позитивні емоції. Не розгубіться, якщо дитина несподівано скаже, що боїться, і що їй хтось сказав, що у стоматолога було боляче. Негативна інформація, яку колись чув ваш малюк, повинна відійти на другий план. Своєю впевненістю і авторитетом ви повинні переконати дитину в тому, що лікар — друг. Зізнайтесь, по великому секрету, що ви теж боялися (якщо в цьому буде потреба), бо повірили в дитинстві хлопчику з двору, але все було добре і по-доброму. Ви впевнені, що лікар — друг.
ОРГАНІЗАЦІЯ ВІЗИТУ
- Не призначайте візит до лікаря у години, коли дитина зазвичай спить (ранній ранок, тихий час) або втомлена (пізній вечір).
- На прийом дитина повинна приходити ситою, без ознак ГРВІ.
- Якщо дитина нервує, сплануйте ваш прихід до клініки за 10 хвилин до призначеного прийому, не раніше.
ВИМОГИ ДО ДИТЯЧОГО СТОМАТОЛОГА
Дорогі батьки, від вашої впевненості у лікареві залежить спокій і впевненість вашої дитини. Не соромтеся у телефонній розмові дізнатися все, що вас цікавить.
Якими якостями має володіти дитячий лікар, у яких ви повинні бути впевнені перед візитом:
- лікар повинен мати кваліфікацію саме дитячого стоматолога;
- лікар повинен володіти вмінням психологічно адаптувати дитину у стоматологічному кабінеті й вибудовувати правильні комунікативні зв’язки з маленьким пацієнтом;
- лікар повинен бути ерудованим, щоб швидше встановити довірливі стосунки з дітьми і обов’язково з їхніми батьками;
- лікар повинен бути уважним і доброзичливим до маленьких пацієнтів, він повинен уміти зрозуміти переживання хворого, але залишатися об’єктивним спеціалістом;
- лікар повинен бути терплячим, впевненим, правдивим;
- лікар повинен повністю інформувати батьків про стан дитини, про методи діагностики і лікування дитини, про наслідки та ускладнення, які можуть виникати в результаті лікування.
І НАОСТАНОК
Якщо немає гострого болю, не наполягайте на проведенні лікування під час першого відвідування. Перше враження — найяскравіше. Спогади про нього залишаються надовго і визначають подальше ставлення дитини до стоматології. Коли перше відвідування стоматолога пройшло легко і приємно для дитини, воно допоможе подолати можливі страхи перед лікуванням зубів. А наступні зустрічі зі стоматологом стануть веселою пригодою у житті маленької людини. Давайте сформуємо позитивний образ стоматолога разом. Якщо лікар, батьки, близькі разом допомагають дитині — лікування завжди проходить легко і успішно.